Att driva företag handlar väldigt mycket om marknadsföring, särskilt i början. Du behöver kunder för att firman ska gå runt.

Lokala företag

Det är roligt att driva ett lokalt företag. Du blir en del av samhället och kan erbjuda intressanta produkter och tjänster. Möjligheten att verkligen lära känna både kunder och andra företagare är stor. När du startar ett lokalt företag måste du börja marknadsföra dig redan innan du har kommit igång. Det gäller oavsett om du driver kafé eller frisörsalong i Stockholm eller lilla Bjurholm. Du vill att blivande kunder ska veta om att du existerar och blir nyfikna.

Börja i tid

Det tar tid att bygga upp en kundkrets. Det kan därför vara smart att skapa sociala konton åt företaget i god tid. Låt de blivande kunderna få vara med när du bygger upp firman. Lägg ut bilder på inredningen och på saker som du kommer att sälja. Du kan också erbjuda en rejäl rabatt till personer som ger dig mejladressen i förväg. Erbjud en klippning eller tårta till 25 procents rabatt inom första halvåret, så kommer du både att få mejladresser och kunder. Det viktiga är att få personer att sätta sin fot i din lokal. Så att du blir en del av deras liv.

Jippo

Det kan vara klokt att börja med ett större jippo: fest med liveband och tårta. Annonsera om det i flera veckor i förväg, så att folk verkligen vet om det. Finns det lokala ”kändisar” som du kan samarbeta med? Som en influencer eller ett lokalt musikband?